Geplaatst op 27-08-2014
door OLV Beheerder
| 3682 keer bekeken
Een goed begin is het halve werk! Deze uitdrukking is in het bijzonder van toepassing op de groepsvorming en verwoordt in één keer het doel van de Gouden Weken. De Gouden Weken worden ingezet om het goud dat we als leerkrachten in handen hebben, de interactie tussen de leerkrachten en de leerlingen, te smeden en te kneden zodat een fijne sfeer in de groep heerst, een heel jaar lang.
De weg naar passend onderwijs is veelomvattend. Een goede zorgstructuur staat hoog op de agenda. Tijdens een teamcursus “Zo doen we dat!” gegeven door Attendiz, is in dit kader gewerkt aan de kennisontwikkeling en de attitudeverandering van de leerkracht rond gedrag en gedragscorrecties van basisschoolkinderen. Het belang van positieve gedragsondersteuning werd nog eens benadrukt en de doelstelling van de aanpak tijdens de Gouden Weken werd warm aanbevolen. In het boekje ‘De Gouden Weken’ ligt het accent op groepsvormende activiteiten en oudercontact. Elke leerkracht geeft daar middels afspraken en regelgeving, de indeling van het lokaal, de indeling van de dag en uiteraard groepsvormende activiteiten naar eigen inzicht invulling aan. Ten aanzien van ouderbetrokkenheid zijn we vooral ingegaan op het voeren van gesprekken met ouders en de typen ouders die wij tegenkomen op school.
De Gouden Weken zijn de eerste weken van het schooljaar. Het is gebleken dat kinderen zich razendsnel ontwikkelen. Dit is niet alleen op sociaal niveau het geval, maar ook op cognitief en fysiek niveau. Een groep heeft de eerste weken na de zomervakantie tijd nodig om zich te vormen. De hiërarchische structuur verschuift wat. Bepaalde kinderen blijken weer wat dominanter, een kind kan de groep verlaten hebben of is er aan toegevoegd, weer andere kinderen zijn wat jonger in hun ontwikkeling en interesse en hebben moeite om aansluiting te vinden. Deze gevoelige periode is dan ook bij uitstek geschikt om in te zetten op een positieve groepsvorming.
De dynamische driehoek tussen leerkracht, kind en ouder staat centraal in onze aanpak. Zoals geschreven vult elke leerkracht de Gouden Weken naar eigen inzicht in. In het begin van het schooljaar vinden de informatieavonden plaats, waarvoor alle ouders worden uitgenodigd. Tijdens deze avond wordt in grote lijnen verteld hoe het schooljaar er uit zal komen te zien (zowel onderwijskundig als op activiteitenniveau). Indien wenselijk (op verzoek van de leerkracht of juist van de ouders) vindt er een soort introductiegesprek plaats. Tijdens dit gesprek vertellen de ouders over hun kind: wat zijn de gewoontes van het kind, wat zijn de hobby’s, waardoor raakt hij/zij gemotiveerd? Grote kans dat deze gesprekken in de toekomst structureel voor elk kind gaan plaatsvinden.
Hieronder staan voorbeelden genoemd die tijdens de Gouden Weken aan bod komen:
• De groep formuleert zelf positieve groepsafspraken. Het is bewezen dat zelf geformuleerde groepsafspraken van invloed zijn op groepskenmerken, zoals groepsverantwoordelijkheid, wederzijds respect, samenwerken, besluitvorming en problemen aanpakken
• Het werken met energizers. Energizers zijn activiteiten met een speels karakter, waarbij energie in een groep wordt losgemaakt en nieuwe energie creëert. In elke energizer zit een knipoog naar een leerdoel
• Werken met coöperatieve leervormen
• Voorbeeldgedrag leerkracht